Pages

My Followers

Saturday, August 13, 2011

gubahan bunga dr daun getah....



salam......


aii semua.....kli ni aku nk kongsi2 cara2 nk wat bunga drp daun getah....haaa...mesti ramai yg xtau kn daun drp pOkok getah bOleh wat bunga2 perhiasan,kn?Sebenarnya bunga2 perhiasan ini merupakan salah 1 produk kraftangan yang dihasilkan daripada daun getah yang telah diproses....mengikut ape yg aku tau, daun2 getah ni dikeringkan dan diawet terlebih dahulu....



setelah dikeringkan, daun2 getah ni direndam dan diwrnakan dgn wrna2 yg disukai....kiranya daun2 getah yg telah kering tu berwrna wrni la....lawa ckit nk gubah2 bunga,kn??huhu....



Daun2 getah yang telah siap diwrnakan bolehlah digubah mengikut citarasa dan kreativiti kita sendiri....Pelbagai bentuk kraf yang dapat dihasilkan seperti bunga2 hiasan, bunga untuk dijadikan gubahan, bunga telur (bunga pahar), penanda buku dan sebagainya.....







Pengalaman singkat aku dalam prOses penggubahan daun getah



sbnrnya aku bljr wat gubahan bunga drp daun getah ni masa prOgram anak angkat kt kg.Lonek,negeri 9....sgan lak nk uplOad masuk dlm blOg nih...sO...aku kOngsi2 jer citer pasal gubahan bunga ni....Ok la kn drp xderk....hape pn xbOleh....hahaha....



ini adalah antara cara2 menggubah bunga menggunakan daun getah...





pic kt atas credit tO : jOhari (cameraman prOgram anak angkat)





hape??xfhm dgn gmbr2 kt atas??ok2...tgk gmbr2 kt bwh ni lak....gmbr drp kamera cikai aku....xmmpu nk beli kamera mahal2 nih...haha...


1) sediakan daun2 getah yg telah dikeringkan dan diwrnakan...=)





2)lipat 2 daun getah tersebut (lipat sama rata)..





3)renyukkan daun getah tersebut, pintal2 dan ikat hujung penjuru daun dgn benang...





4) setelah itu,gabungkan kesmua daun2 getah yang telah dibentuk td....gubah supaya menjadi 1 bunga yg cntik...last sekali,tmbhkn dawai sbg pemegang bunga, daun2 dan selotape mengikut wrna daun....=)



.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.jEng2!!!aku bersama gubahan bunga yg telah siap....^_^




p/s : serOnok kOt main gubah2 ni....try sekali...kOmpom nak lg...hahahaha....=P
oh ye..ader 1 lg gubahan bunga rOs drp daun getah gak...tp aku lupe nk ambk gmbr...ni je gmbr yg ader....da bg da pun kt incik abin....pmpn bg bunga kt laki??ala...whO's care??bile lg nk bg kt incik kecygn hasil gubahan sendiri...ye x???weeeeeeeeeeeeeeeeeee~






2 comments:

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

cantiknyerrr..buat kan aku sejambak boleh..x kira! nak jugakkkk!!!

fahmie firas said...

Best entry nie
Salam kenal,
nice blog,
done following you,
Kalau free jemput singgah ke blog saya,
Bagi komen and nasihat ok.
http://fahmiefiras.blogspot.com/