Pages

My Followers

Tuesday, August 9, 2011

jOm buat cOklat handmade....=)


salam....



aii semua....ari ni usha2 blOg org lain....tertgk lak coklat2 handmade ni....cmner rupe cOklat handmade?ala...yg wrna wrni tu...yg org dok giler jual n beli kt internet.....sbnrnya aku da lama tau pasal cara wat coklat ni...luper jer nk share...(bOleh terima x alasan aku nih??)...haha...



skrg...kOrg cume perlukan :

  1. coklat compound
  2. acuan coklat (mOuld)
contoh coklat compound



contoh acuan coklat (mOuld)







ok2...cara2 nk wat coklat handmade ni :
.
.
.
1- first skali...kOrg cairkan coklat cOmpound yg kOrg beli tu...coklat compound slalunyer dlm kuantiti yg banyak...agak2 kOrg nk wat 1 acuan tu...gune ckit jer la...agak2...setengah drp cOklat tu ke...cara nak cairkn cOklat tu pulak....just ambk air panas...bubuh dalam 1 mangkuk....caranya lebih kurg sme mcm gmbr kt bawah ni...


i936.photobucket.com/albums/ad208/so6ick/27-04-10_2035.jpg






2- selepas itu...masukkan cOklat compound ke dalam mangkuk yg lain dan letakkan mangkuk itu di atas mangkuk air panas td....
perhatian : jgn biarkn air masuk ke dlm coklat...walaupn setitik...


i936.photobucket.com/albums/ad208/so6ick/27-04-10_2041.jpg




3- setelah itu...teruskan mengacau coklat sehingga coklat tersebut cair....(jika hendak sedap lg...letakkn sedikit peanut butter...SEDIKIT sahaja utk memberi kesan lemak2 manis gtu..^_^...)



ok....setelah coklat cair...masukkn coklat ke dalam acuan dengan menggunakan sudu...
Acuan coklat td hendaklah dihentakkan secara perlahan ke atas meja supaya coklat mampat dan memenuhi ruang didalam coklat...



Masukkan coklat ke dalam peti sejuk sehingga keras
..Setelah keras, keluarkan coklat dari peti sejuk dan keluarkan coklat dari acuan....






TARAAAAAAAAA!!!
da siap pn....
(maaf hasil coklat agak cOmot cz wat kalut2...)





P/S : Semua bahan2 wat coklat handmade ni bOleh didapati di pasaraya2 @ kdai2 yg jual peralatan wat kek n biskut....cOklat masakan xbOleh digunakan utk membuat cOklat handmade ni krn rasanya yg terlalu keras & manis...seelOk2nyer gunekn la cOklat cOmpound ni....=)




korg semua da cuba di bawah nI?

HAVE U TRY THIS PRODUCT BEFORE?



7 comments:

paie said...

pandainya awak buat coklat..
:) Sy lum pernah try lagi..nnti nak cuba lah :)

seyla arvineyla said...

haha...pndai ker?basic ni...try la...ni pn kak spupu n mak sdara yg aja....=)

aRa ❤ aFiq™ said...

wah..cdap nye nmpk.. na try wt la t.. hehe

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

hamboi3~ wat coklat lak..nakkkkk~

seyla arvineyla said...

@ara : hehe...biasa2 jer...basic ni..try la...xmahal pn kOsnyer...=)

seyla arvineyla said...

@cik duyung : bOleh jer....nak brpe bijik??hehehe...=P

fahmie firas said...

Best entry nie
Salam kenal,
nice blog,
done following you,
Kalau free jemput singgah ke blog saya,
Bagi komen and nasihat ok.
http://fahmiefiras.blogspot.com/